Monday, August 23, 2010

BAHASA ROJAK


MOHD AAZEM BIN MAZLAM
207206

~You understand apa yang I cakap ni?~

Bahasa rojak ialah Bahasa Melayu yang bercampuraduk antara bahasa asing samaada becampur dengan Bahasa Inggeris, Bahasa Tamil, dan sebagainya. Bahasa rojak digunakan oleh segelintir golongan penutur yang tidak mementingkan penggunaan Bahasa Melayu yang betul. Bahasa ini juga dipertuturkan mengikut trend dan ia tidak menggunakan tatabahasa yang betul.


FAKTOR-FAKTOR WUJUDNYA BAHASA ROJAK
Kedatangan penjajah:

Pihak penjajah British telah mewujudkan masyarakat berbilang kaum di Tanah Melayu. Kewujudan pelbagai kaum ini secara tidak langsung telah mewujudkan penggunaan bahasa rojak melalui komunikasi antara kaum-kaum tersebut seperti campuran antara Bahasa Melayu dengan Bahasa Cina. Contohnya,"nak makan ke nak tapau?”.Maksud perkataan “tapau” ialah bungkus”.





Media massa:

Bahasa rojak begitu meluas digunakan dalam media samaada media eletronik ataupun media cetak pada hari ini. Penggunaan bahasa rojak ini akhirnya telah menjejaskan bahasa kebangsaan kita. Hal ini berikutan kerana pengguna perkhidmatan media di negara kita terlalu ramai dan member impak yang besar kepada Bahasa Melayu. Contohnya, terdapat rancangan yang dipaparkan dalam televisyen pada hari ini menggunakan bahasa rojak sebagai judul atau tajuk rancangan yang disiarkan seperti “Konsert Sure Heboh”.



LANGKAH-LANGKAH BAGI MEMBENDUNG PENGGUNAAN BAHASA ROJAK

Pemantauan oleh pihak berwajib:

Badan pemantau bahasa haruslah ditubuhkan atau diberi kuasa kepada Dewan Bahasa Dan Pustaka(DPP) agar bertindak mengikut undang-undang jika terdapat mana-mana pihak yang menggunakan bahasa rojak secara formal.


Meminda akta yang sedia ada:

Kerajaan perlu memainkan peranan dalam menyelesaikan kemelut ini. Akta yang sedia ada iaitu Akta Bahasa Kebangsaan 1967 dilihat tidak lagi reliven untuk digunapakai kerana tidak mempunyai peruntukan penguatkuasaan untuk mendakwa pihak atau individu yang menggunakan bahasa rojak. Oleh hal yang demikian, akta tersebut haruslah dipinda.Rujukan untuk pindaan boleh dibuat kepada badan khas bahasa atau Dewan Bahasa Dan Pustaka sebagai kosultan supaya akta ini mempunyai bidang kuasa yang lebih luas.

No comments:

Post a Comment